lebed hearthstone

Інтерв’ю з Михайлом LEBED Лебединець

Кіберспортивна організація Gamesys взяла інтерв’ю у Михайла LEBED Лебединця коментатора по Hearthstone!

– Привіт Михайло, як настрій?

– Настрій як завжди – вогонь. Терпимо-вдумливе, скажімо так.

– Отже, перше питання напевно занадто банальне, але все ж. Як ти взагалі прийшов до коментування? Чому твій вибір припав саме на Hearthstone?

– До цього я грав в Starcraft, грав в доту, потім почав грати в Hearthstone, де у мене і з’явилися певні успіхи. За збігом обставин, студія Starladder тоді шукала коментатора, я і вирішив спробувати. Пройшов серію відборів, записував пробні відео зі своїм голосом, коментував різні матчі, в загальному, показував себе з різних сторін. І ось, в результаті все прийшло до того, що я вже півтора року є коментатором студії Starladder.

– Де тобі більше подобається коментувати: у стінах рідної студії або ж на LAN-ах?

– Для мене це абсолютно різний тип коментування. По правді кажучи, більше мені подобається коментувати на LAN-івентах. Їх у мене було кілька за цей час – в Шанхаї, в Києві, в Мінську. Величезний мінус LAN-ів це втома. Коли я коментую в рідній студії, я можу спокійно перекусити, взяти кави, я знаю що у мене свій режим і все добре: прийшов, підготувався до ефіру, откомментував і пішов відпочивати. Якщо ж, наприклад, мова йде про івент в Шанхаї, то ти прилетів, у тебе лютий джетлаг (синдром зміни часового поясу – прим. Автора), сильна втома після 20-годинного перельоту і відходити починаєш тільки до наступного дня, тому на LAN-е коментувати завжди складніше. Але головним плюсом є те, що ти бачиш гравців наживо, як вони мислять, обмірковують гру, готуються, відповідно ти можеш донести більше інформації глядачеві. Так що, якщо підвести підсумок, я вважаю що будь-який об’єктивний і серйозне коментування має відбуватися з LAN-івенту. Ну або в крайньому випадку завжди повинен бути “засланий козачок” на LAN-e, який розповість вам що з ранку Orange-у було погано, а Dr.Hippi вчора посварився з Xixo перед грою, або ж що журналісти поговорили з Naiman-му і він сказав що дуже боїться свого опонента. Така ось інсайд-інфа просто необхідна для коментування, тому що насправді не важливо який матч – по Hearthstone-у, по доті або по футболу – таких ось неігрових моментів до, після і навіть під час матчу завжди досить багато і вони дуже важливі .

– Коментатор це досить складна професія, як ти готуєшся до ефірів? Чи часто трапляються курйози?

– Буває що курйози трапляються, найчастіше це пов’язано з організаторами турнірів. Є дуже багато турнірів які проводяться не найбільшими організаціями і буває так, що неправильно висилають гравців які грають, або неправильно висилають формат. У нас було таке, що ми починали коментувати турнір, для якого організатори вислали правила з зазначеним форматом Conquest, а тут раптом “добрий день” і Last Hero Standing. Ми досить довго нічого не могли зрозуміти і тільки під кінець якогось бо5 усвідомлюєш, що хтось виграв і залишився на тій же колоді, починаєш думати що це Last Hero Standing, потім комусь записують техлуз і ти взагалі не розумієш що відбувається. Загалом так, всякі ситуації трапляються. Щодо того, як готуюся до ефірів – часто переглядаю деклісти гравців, дивлюся як вони грали перед цим. Для самонастроя слухаю музику – якщо потрібно прокоментувати якийсь фінал, то вибираю що-небудь швидке, агресивне, то, що заряджає енергією, якщо ж належить якійсь довгий ефір, наприклад відбори, коли потрібно коментувати 10-12 годин до ряду, то навпаки включаю що-небудь більш спокійне і врівноважене.

– Яким, в твоєму розумінні, повинен бути ідеальний коментатор?

– Вважаю, що коментатор повинен дуже добре розбиратися в грі, для мене це Hearthstone. Звичайно це не означає що коментатор футболу повинен бути професійним футболістом, він не повинен 20 років стояти на воротах і вміти витягати м’ячі з дев’ятки. Якщо ми говоримо про ігри, де крім аналітики вирішує скілл, як вміння правильно робити фінти ногами в футболі чи вміння підкрутити кулю в більярді, то безумовно коментатору не потрібні всі ці навички. Але коли гра суто аналітична, така як Hearthstone, як шахи, то коментатор повинен розбиратися в грі на високому рівні і грати в неї постійно, тому що уявіть, що ви посадите людину, яка 10 років тому займалася шахами і у нього колись там був 3-ий дорослий розряд, коментувати чемпіонат світу з шахів. Він не зможе передати глядачеві всі тонкощі. Найскладніше в роботі коментатора це правильно аналізувати всі ті речі, які відбуваються в моменти піків, банів, в моменти вибору стратегій, в моменти реалізації контрольних матчапов. Це напевно те, чого я вчився найдовше. Пояснити пріятелям, що буде робити фрізмаг проти рено-Варлока я можу, а от пояснити, наприклад, своїй мамі, яка ніколи не грала в Hearthstone, що це взагалі за матчап, що це за картонки і що тут треба робити це дуже складно і для цього потрібно дійсно непогано розуміти гру. Тому я вважаю, що будь-який коментатор, який коментує саме аналітичну гру, а не “скіллозавісімую” – де вирішують руки, ноги і реакція, повинен розбиратися в грі і грати багато.

– З коментуванням закінчили, перейдемо до тебе. Твої стріми дивляться велика кількість глядачів. Чи відчуваєш ти якусь особливу відповідальність по відношенню до аудиторії?

– Якщо мова йде про відповідальність за те, що я говорю, за якісь свої думки та ідеї – ні, не відчуваю, тому що кожен з нас може вільно говорити і робити те, що думає, якщо звичайно не йдеться про расизм або подібних речах. В іншому – говори що хочеш, якщо тобі не подобається хтось або ти не хочеш щось робити – на здоров’я, це твоє право. Послухають тебе люди чи ні – це вже їхня справа. Відповідальність швидше в тому, щоб тримати себе в якихось рамках і відповідати нормам моралі зовнішнього світу, це так. А вже зовсім фільтрувати свою промову і не говорити взагалі нічого спірного – ні, такого немає.

– Якій колоді ти віддаєш перевагу: агро або контроль?

– Всі три роки, що граю в Hearthstone завжди граю на контролі, дуже люблю контрольдекі. Мої улюблені колоди це контроль-воїн, хендлок, некториє комбо-колоди на подобі фрізмага. Ну і контрольпріст, безумовно.

– Експериментуєш чи ти зі створенням нових деклістів на основі своїх знань і досвіду або все-таки використовуєш вже перевірені варіанти?

– Перевірених варіантів в Hearthstone насправді немає. Є колоди, які вже вляглися в мете, але навіть в цих колодах часто можна знайти кілька карт, які ти можеш замінити суто під себе і свій стиль гри. Я створюю колоди тих класів, в яких я впевнений – знаю, що спокійно можу декбілдіть воїна, приставні, друїда, Варлока. Для класів, в яких я відчуваю себе менш впевнено беру готові деклісти.

– Можеш назвати свою першу легендарну карту? Чи є у тебе улюблена карта і якщо так, то чому саме вона?

– Першою моєю легендарної картою був Маг крові Талнос і я його розпорошив, тому що вважав його абсолютно марним. На той момент я тільки починав грати в Hearthstone, грав на зулоке, на мурлоків-Варлок і в принципі Талнос був взагалі не дуже популярний. Улюблена карта це однозначно Громмаш Пекельний Крик, тому що це саме та карта, яка дає контроль-воїну можливість не просто бути контрольдекой, але і йти в контратаку. Ти можеш захищатися протягом 15-20ті ходів, потім зіграти опонентові Алекстразу в обличчя і на наступний хід просто “вибити йому зуби”. Це те, за що я люблю контроль-воїна 🙂

– Як ти ставишся до нинішньої мете? Чого чекаєш від оновлення?

– Тут трохи з різних сторін підійду до цього питання. Як коментатору мені мета однозначно подобається. Хто б що не говорив, а грає зараз 7 класів з 9. Я б навіть сказав 7.5, тому що паладинів ми все-таки теж іноді бачимо, тобто по суті у нас мертвий тільки хант. Мені цікаво коментувати, цікаво спостерігати за іграми. Як гравець, який іноді бере участь в турнірах, я також в цілому задоволений, тому що є певний родючий грунт, куди ти можеш висаджувати власні ідеї. З точки зору гравця ладдер можу сказати що мета досить нудна, половина ігор визначається на мулігане – коли ти бачиш стартову руку на Варлок проти фейсвоіна ти можеш відразу визначити виграєш чи ні. Якщо у тебе з початку гри є на руках Вісник року, Пекельне полум’я і, наприклад, Казакус, то найімовірніше ти винесеш фейсвара. Якщо ж ми починаємо гру і у мене у стартовій руці Круговерть порожнечі і Джараксус, то мені просто на 4 хід зламають носа. Найчастіше в ладдер немає часу на маневри, кожна конкретна гра зводиться до пошуку певної карти або комбінації карт, і перемагає той, хто знайде їх швидше.
Від поновлення дуже чекаю уповільнення мети. Хоча б щоб мене не вбивали на 4-6ий хід 🙂 Нехай це буде як в старі часи, ті ж фейс ханти, як в знаменитій пісеньці співається – “turn 7 lethal“, нехай цей літал прилетить від фейсколоди на 7-8 хід, нехай Претендент з безліччю секретів прийде на 6ій, щоб у мене був час підготуватися. Тоді з’явиться більше простору для декбілдінга і реалізації якихось ідей.

– Яку колоду ти вважаєш найскладнішою для освоєння?

– Найскладнішими можу назвати дві колоди, які мені дуже подобаються, але обидві, на жаль, вже пішли – це ехомаг, він же Молта-маг і хендлок. Особисто я вважаю їх найскладнішими колодами які взагалі були в історії Hearthstone. З того, що залишилося в нинішньої мете, важко вибрати найскладнішу деку. Непростий фрізмаг, малірога, але напевно мій вибір впаде все-таки на жерця. Гравцям, які тільки освоюють гру, дуже важко розбиратися не тільки зі своєю колодою, а й з колодою опонента. Для того, щоб грати на жреці тобі треба знати не тільки один клас – потрібно знати всі дев’ять класів і розуміти як вони грають щоб грамотно реалізовувати карти з того ж драконидами-шпигуна або Вкрадених думок, тому я б сказав, що в нинішній позначці найскладніша колода це контроль-жрець. Саме не дракон-жрець, а фул контроль.

– Назви «топ 5» порад, які допоможуть звичайним гравцям. Що на твою думку може допомогти їм досягти високих результатів в грі?

– Найпопулярніша проблема, з якою найчастіше приходять глядачі на стрім це “я граю на 12 ранзі і ніяк не можу вибратися звідти, тому що всі опоненти лакеркі” або “я реєструюся на турнір, мені не щастить і я вилітаю в перших турах”. Для початку, припиніть звинувачувати гру, припиніть звинувачувати рандом, припиніть звинувачувати Бена Броуда, маму, бабусю і всіх навколо, постарайтеся побачити свої помилки. З досвіду коментування та спілкування з самими топовими гравцями, можу сказати, що в кожній грі можна знайти кілька міссплеев. Причому це будуть міссплеі не в мікрогрі, тобто не в позиціонуванні істот на столі або в розподілі шкоди, а в макрогрі, в тому, яку ми вибрали стратегію на гру, чому ми зараз граємо ту чи іншу істоту. Ясна річ, що є ігри, в яких ви взагалі нічого не могли зробити по-іншому, але як правило в кожної 2-3ей грі були якісь варіації, був хід коли можна було діяти інакше, що призвело б до менш плачевного результату. Це перша і найголовніша порада – перестати звинувачувати що-небудь або кого-небудь в своїх невдачах.
Друга порада – не грати постійно на одній і тій же колоді, а намагатися дивитися на гру з різних сторін. Якщо у вас є проблеми з агроколодами і ви не можете їх перемогти – кращим рішенням буде самому взяти агроколоду і награти на ній хоча б сотню ігор. Це робиться для того, щоб подивитися сильні і слабкі сторони деки, тоді ви будете краще розуміти як проти неї діяти.
Третя порада – робити собі певні розрядки. Хтось після серії Лузів виходить покурити, хтось бігає по кімнаті і кричить, але в будь-якому випадку ці емоції потрібно виплеснути, щоб ти міг далі сідати грати на тверезу голову. Сидіти, мовчати і збирати в собі невдоволення призводить тільки до того, що рано чи пізно ти просто вибухнеш і вийдеш з гри або почнеш, як це модно говорити в покері, тільтовать і програвати гру за грою. Мабуть, це головні поради, які можу дати гравцям, так що на цьому і зупинюся.

– А що б ти порадив новачкам-коментатором, чи є вірний спосіб стати таким же успішним як ти?

– Я точно не вважаю себе успішним коментатором, є коментатори які і справді успішні – по Доті, по КС, а Hearthstone поки що все-таки молода дисципліна. В принципі, для коментаторів-новачків головне це дві речі: перше – щоб ви були потрібні. Студій, які коментують Hearthstone в даний момент мало. Коли ти починаєш працювати коментатором, тобі потрібний грунт і потрібні ті професіонали, які можуть тебе виростити – тобто щоб тобі не бабуся говорила що ти крутишся в кріслі і чорна сорочка погано поєднується з червоною краваткою. Це повинні робити люди, які правда в цьому розуміються. Друге – як можна більше працювати і дивитися ефіри бувалих коментаторів, нехай це навіть будуть коментатори НЕ киберспортівні, а звичайні телевізійні, диктори, дивитися за тим як вони розмовляють, як у них поставлена ​​дикція, де вони роблять акценти, які вони слова виділяють і інші подібні штуки – це, безумовно, допомагає.

– Скільки часу ти проводиш в грі? Розкажи про кращий спосіб відпочинку від роботи.

– У грі я перебуваю постійно, навіть після ефірів граю в Hearthstone. В середньому це займає у мене близько 8-10 годин щодня. Коли працюю, то крім цього я в будь-якому випадку ще 3-4 години граю. Кращий спосіб відпочинку від роботи .. Особисті відносини, собака, книги, фільми, квести, інтелектуальні ігри – це те, що я люблю.

– Як ставляться батьки до твоєї роботи? Чи підтримує тебе твоя дівчина?

– Моя дівчина за 9 років разом вже звикла, що мої захоплення, що стали тепер роботою, пов’язані з комп’ютерними іграми. Як я вже говорив, спочатку це був Старкрафт, потім Доту, тепер Hearthstone, так що вона в принципі розуміє що для мене це на першому місці. Батьки теж нормально ставляться до моєї роботи. Зрештою, думаю будь-які батьки задоволені, якщо їх дитина завдяки законним і адекватним речам має можливість забезпечувати себе самостійно і жити окремо від них. Чесно кажучи, я не питав у них що вони думають конкретно щодо комп’ютерних ігор, але в цілому вони більш ніж задоволені.

– Які плани на 2017 рік? Чи є шанс побачити тебе як гравця або ти плануєш займатися тільки коментуванням?

– Коментувати, брати участь в різних турнірах, стрімити далі. Якихось глобальних змін немає, планую впевнено триматися в тому руслі, який я вибрав. Так склалося, що я не в усіх турнірах маю право брати участь, тому що є коментатором, але ті турніри які я можу грати я із задоволенням граю. Наприклад, досить непогано я відіграв WESG і я буду дуже радий якщо мені вдасться зіграти ще кілька турнірів.

– Коротко. Що ти думаєш щодо майбутнього Hearthstone? Чого нам варто очікувати від Blizzard?

– Я вважаю, що очікувати потрібно приблизно того ж, що ми бачимо зараз: якісь елементи рандома, щоб в грі не було застою і вона викликала емоції, будь-то позитив чи негатив – це підвищує рівень обговорювання гри, про неї говоритимуть. Поки мені бачиться досить світле і гарне майбутнє Hearthstone, через те, що гра класичного, найпопулярнішого стилю “easy to play, hard to master”, тобто будь-яка домогосподарка може дуже легко встановити на свій планшет Hearthstone, грати десь на 20 ранзі собі на втіху і робити на аренах по дві перемоги. І в той же час, набагато складніше стати успішним гравцем, таким як Xixo або Pavel, для цього потрібно знати такі тонкощі гри, на вивчення яких не вистачить навіть року.

– Дякую Михайло, були раді поспілкуватися. З вами були Gamesys. Підписуйтесь на наш канал і групу в ВК, щоб завжди бути в курсі всіх подій ігрового світу і не пропустити нічого цікавого.

Поділитися
Tweet